+ Stocul de câteva milioane de smartphone-uri şi tablete aflate deja în buzunarele consumatorilor, la care se adaugă şi alte trei milioane de gadget-uri care se vor vinde în acest an, nu a impus în rândul marilor companii locale un ritm accelerat de investiţii în aplicaţii sau în versiuni ale site-urilor web uşor accesibile de echipamente mobile, arată o monitorizare realizată de ZF. + Faptul că doar o jumătate dintre companii au un site mobil şi un număr şi mai mic au şi aplicaţii pentru gadget-uri mobile reflectă pe de o parte şi faptul că digitalizarea „economiei“ este încă la început – cu largi zone rurale în care relevanţa pentru consumatori a unor asemenea investiţii este redusă, dar şi faptul că apetitul pentru net mobil şi aplicaţii a accelerat în ultimii ani. + Rata de adopţie ar trebui totuşi să crească în condiţiile în care utilizatorii folosesc din ce în ce mai mult telefonul şi tableta pentru a intra pe net – spre exemplu, cinci milioane de români îşi accesează contul de pe Facebook de pe un asemenea echipament, produs, de regulă, de Samsung sau Apple.

Doar 46% din cele mai mari 82 de companii de pe piaţa locală au în prezent site-uri adaptate pentru echipamente mobile, conform unei analize a ZF, în condiţiile în care numărul de utilizatori de smartphone-uri şi tablete este tot mai mare dat fiind că vânzările de dispozitive mobile au explodat în ultimii ani, ajungând la peste 1,5 milioane de unităţi în 2013.

În aprilie anul trecut, 23 dintre cele mai mari 82 de companii din România aveau şi site-uri în versiunea mobilă, iar până în prezent la acestea s-au mai adăugat încă 15 firme care şi-au dezvoltat pagini web dedicate dispozitivelor mobile.

Numărul acestora este redus, în condiţiile în care la sfârşitul acestui an se estimează că piaţa de smartphone-uri împreună cu piaţa de tablete ar putea ajunge la circa 3 milioane de unităţi.

La fel de redus este şi numărul firmelor care au aplicaţii dedicate pentru smartphone-uri şi tablete, doar 30 din cele mai mari 82 de companii din România având astfel de aplicaţii în prezent, cu doar 6 mai multe faţă de anul trecut.

Câteva dintre companii au continuat însă să investească în dezvoltarea aplicaţiilor mobile pentru prezentarea şi accesul la produsele şi serviciile lor, şi au lansat şi variante pentru sistemul de operare Google Android, încercând să acopere astfel o plajă mai largă de utilizatori. Smartphone-urile şi tabletele care rulează sistemul de operare Google Android sunt cele mai răspândite, ţinând cont de faptul că platforma este deschisă mai multor producători de dispozitive mobile.

Astfel, Google Android este cel mai utilizat sistem de operare pentru platformele mobile, având o cotă de piaţă de aproape 50% la nivel global. Pe locul doi se află Apple iOS cu 30%, în timp ce Windows Phone are abia aproape 2% din pia­ţa de profil, conform datelor portalului StatCounter.com. Pe plan local, Google Android avea luna trecută circa 63% din piaţă, fiind urmat de Apple iOS cu 25,4% şi de Windows Phone cu aproape 4%, potrivit aceleiaşi surse.

Analiza ZF confirmă aceste date, o singură companie mare de pe plan local – Cargus – având dezvoltată şi versiunea Windows Phone pentru aplicaţia mobilă, pe lângă versiunile pentru Android şi iOS.

Decizia companiilor de a se alinia tendin­ţelor actuale de mobilitate a clienţilor prin dezvoltarea unor aplicaţii mobile sau site-uri dedicate echipamentelor mobile este luată individual şi nu la nivel de industrie. Cu toate acestea, există anumite industrii, precum cea de retail – IT&C, alimentar, de mobilă sau de modă -, care par a avea o strategie unitară, majoritatea jucătorilor din piaţă având o pagină web şi/sau o aplicaţie dedicateă pentru smartphone-uri şi tablete. În monitorizarea ZF nu au fost incluse şi companiile de telecomunicaţii, fiindcă acestea au prin natura activităţii defăşurate interes să popularizeze şi să extindă utilizarea aplicaţiilor mobile şi a mobi site-urilor.

Companiile, indiferent de industria din care fac parte, ar trebui însă să îşi reconsidere strategia privind prezenţa în mediul „mobil“ pentru a nu-şi pierde din vizibilitate, având în vedere faptul că la nivel global se aşteaptă ca în următorii 5-10 ani aproape toate aplicaţiile web să fie mobile.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 28.10.2014